Systemy wideokonferencyjne oferujące tzw. biznesową jakość połączeń były do niedawna narzędziem dostępnym tylko dla nielicznych i używane były raczej sporadycznie podczas ważnych spotkań rozproszonych zespołów. Wynikało to głównie z wysokiej ceny takich rozwiązań, która zaczynała się do 10-20 tys. USD dla jednej sali konferencyjnej oraz dość trudnego procesu zestawiania połączeń, co wymagało każdorazowego angażowania pracowników działu IT. 

Sytuacja na rynku zmieniła się dość diametralnie w ostatnim czasie, kiedy to rozwiązanie Skype dla Firm (Skype for Business) zdobyło uznanie ogromnej ilości użytkowników biznesowych i jest coraz powszechniej stosowane do komunikacji tekstowej, głosowej i wideo. Ten sukces Skype dla Firm zawdzięcza głównie bardzo bogatej funkcjonalności oraz   atrakcyjnej cenie. Warto podkreślić, że niski koszt użytkowania tego systemu wynika nie tylko z rozsądnej ceny licencji dla każdego użytkownika w firmie, ale także z dostępności tego rozwiązania w postaci usługi z chmury Office 365, co w ogromnym stopniu obniża koszty wdrożenia, administracji czy wymaganej infrastruktury sieciowej i serwerowej.

Dotychczas mówiąc o popularności Skype dla Firm myśli się jednak  praktycznie wyłącznie o indywidulanych użytkownikach komunikujących się ze swoich komputerów i urządzeń mobilnych. Połączenia w ramach tego rozwiązania z tradycyjnymi terminalami wideokonferencyjnymi w salach konferencyjnych (Tandberg, Cisco, Polycom itp.) są bardzo utrudnione ze względu na odmienne protokoły komunikacyjne.

Jak wiemy tradycja spotykania się w większych grupach w salach konferencyjnych jest bardzo mocna w większości firm i instytucji, więc mało kto jest w stanie zaakceptować, że z tych pomieszczeń nie będzie można połączyć się z ogromną rzeszą użytkowników Skype dla Firm we własnej organizacji i poza nią.

Dostawcy szybko odpowiedzieli na powyższe wymaganie i na rynku pojawiły się rozwiązania odpowiadające tym potrzebom. Rozwiązania te można podzielić na dwie grupy:

  1. Terminale certyfikowane i kompatybilne ze Skype dla Firm
  2. Bramy umożliwiające dołączenie do spotkań Skype dla Firm tradycyjnych terminali H.323/SIP

 

Terminale certyfikowane i kompatybilne ze Skype dla Firm.

Jakie jest optymalne rozwiązanie dla organizacji chcących korzystać w pełni ze Skype dla Firm w salach konferencyjnych?

Najlepszym rozwiązaniem jest inwestycja w terminale nowej generacji, które współpracują bezpośrednio ze Skype dla Firm i co bardzo ważne jest to znacznie mniej bolesna finansowo inwestycja niż zakup tradycyjnych terminali.

Produkt idealnie wpisujący się w te potrzeby  to Logitech SmartDock certyfikowany przez Microsoft jako dedykowane rozwiązanie do sal konferencyjnych, czyli tzw. Skype Room System (SRS). 

 

W zależności od doboru opcjonalnych kamer i mikrofonów firmy Logitech, urządzenie SmartDock może być stosowane zarówno w małych salach dla kilku osób (ang. huddle room), na powierzchniach współdzielonych przez zespoły (ang. open space), jak i w dużych salach dla 20 i więcej osób. Jest to kompletne rozwiązanie składające się z certyfikowanych elementów i umożliwiające użytkownikowi dołączenie do spotkania Skype dla Firm poprzez jedno kliknięcie na panelu dotykowym i udostępnienie prezentacji z komputera poprzez drugie kliknięcie. Co bardzo ważne, jeśli chcemy przeprowadzić tylko lokalną prezentację (bez dołączania zdalnych uczestników na Skype dla Firm) to także wystarczy jedno kliknięcie na panelu po podłączeniu naszego komputera i prezentacja pojawią się ekranie bez konieczności jakichkolwiek zmian w konfiguracji czy zamiany źródeł obrazu na ekranie.

 

Terminal współpracuje zarówno z serwerem Skype dla Firm zainstalowanym w sieci klienta (ang. on premises), jak i usługą Skype dla Firm dostępną w chmurze Microsoft’u w ramach pakietu Office 365.

Podczas spotkania Skype dla Firm z terminala bazującego na Logitech SmartDock uczestnicy mają dostęp do pełnej funkcjonalności, czyli mogą m.in.:

- prowadzić chat tekstowy

- prezentować treści ze swoich komputerów

- odbierać prezentacje udostępnione przez innych uczestników

- zmieniać układy ekranu

- dołączać do zaplanowanych spotkań

- rozpoczynać spotkania ad-hoc

- dodawać uczestników do spotkania

- dołączać do spotkania uczestników telefonicznych PSTN/ISDN

Wszystkie interakcje z systemem odbywają się za pośrednictwem dotykowego panelu ustawionego na stole konferencyjnym, którego interfejs przypomina to co znamy z aplikacji Skype dla Firm na naszych komputerach.

 

Sercem i mózgiem rozwiązania SmartDock jest tablet Microsoft Surface Pro 4 z procesorem Intel Core i5, systemem Windows 10 Enterprise i aplikacją Skype Room System. Tablet jest na stałe zamontowany w obrotowej konsoli SmartDock i odpowiednimi kablami połączony z kamerą, mikrofonami, głośnikami i monitorami. Dzięki opcjonalnemu modułowi Extender Box możemy podpiąć do konsoli na stole tylko jeden kabel a pozostałe ukryć w dogodnym miejscu niewidocznym dla uczestników spotkania.

Logitech SmartDock oferuje wiele innych ciekawych funkcji, ale trzy wymienione poniżej są zdecydowanie warte podkreślenia:

- automatyczne wybudzenie systemu z trybu czuwania po wykryciu ruchu w sali, co pozwala na duże oszczędności energii oraz na szybkie dołączenie do spotkania nawet w wypadku mniej doświadczonych użytkowników

- obsługa trybu dwumonitorowego (ang. dual screen), co pozwala na wyświetlanie obrazu zdalnych uczestników spotkania na jednym monitorze a prezentacji na drugim, dzięki czemu wyraźnie widzimy zarówno prezentację, jak i prezentera oraz innych uczestników

- wyświetlanie listy zaplanowanych spotkań, co jest pomocne nie tylko w chwili, gdy chcemy dołączyć do konferencji on-line, ale także pomaga sprawdzić dostępność pomieszczenia, gdyż na panelu wyświetlane są także rezerwacje sali na potrzeby lokalnych spotkań.

 

Jak wspomnieliśmy wcześniej terminal wideokonferencyjny bazujący na SmartDock możemy dostosować do wielkości pomieszczenia poprzez dobór odpowiednich kamer, mikrofonów i głośników spośród certyfikowanych urządzeń w ofercie Logitech’a. Możliwych konfiguracji jest bardzo wiele, ale poniżej chcielibyśmy przedstawić dwie najpopularniejsze:

  1. Terminal do małej salki dla 3-8 osób - Skype Room System Huddle

Elementy terminala:

- konsola Logitech SmartDock wraz z tabletem Microsoft Surface Pro 4

- szerokokątna kamera 4K Logitech MeetUp z wbudowanym zestawem głośnomówiącym

- opcjonalny rozszerzający mikrofon Logitech Expansion Microphone

Koszt terminala Huddle to 10 990 zł netto

 

 

 

 

2. Terminal do dużej sali dla 15-25 osób - Skype Room System Advanced Plus

Elementy terminala:

- konsola Logitech SmartDock wraz z tabletem Microsoft Surface Pro 4

- ruchoma kamera Full HD z zestawem głośnomówiącym Logitech Group

- opcjonalne rozszerzające mikrofony Logitech Expansion Microphones

Koszt terminala Advanced Plus to 11 990 zł netto

../../../Vixio/Logitech/Smartdock/Pictures/Smart%20Dock.png../../../Vixio/Logitech/Smartdock/Pictures/Logitech%20Group.png

Bramy do Skype dla Firm dla tradycyjnych terminali wideokonferencyjnych (H.323/SIP).

Najciekawszym i najpopularniejszym na świecie i w Polsce rozwiązaniem tego typu jest oprogramowanie Pexip Infinity. Jest to produkt norweskiej firmy Pexip, założonej kilka lat temu przez grupę inżynierów, którzy zdecydowali się opuścić Cisco (wcześniej pracowali w przejętym przez Cisco Tandberg’u), aby swobodnie realizować swoje ambitne koncepcje. Z tego rozwiązania korzystają w Polsce zarówno średnie, jak i duże organizacje, w tym m.in. największe firmy energetyczne, banki, firmy telekomunikacyjne, stacje telewizyjne i uczelnie.

Klienci docenili w tym softwarze przede wszystkim wyjątkową zgodności ze standardami stosowanymi w aplikacji Skype dla Firm i tradycyjnych terminalach wideokonferencyjnych H.323/SIP, co umożliwia m.in.:

- bezpośrednie połączenia (w obie strony) pomiędzy terminalami i Skype dla Firm

- proste dołączanie terminali do spotkań wielostronnych Skype dla Firm

- bezproblemowe przesyłanie w obie strony obrazu, dźwięku i prezentacji

Jest to idealna opcja dla firm, które zainwestowały wcześniej w terminale wideokonferencyjne H.323/SIP (Tandberg, Cisco, Polycom itp.) i chciałyby nadal korzystać z tej inwestycji. Co ważne jest to rozwiązanie czysto software’owe instalowane w bardzo krótkim czasie na standardowych serwerach w sieci klienta i współpracujące zarówno z lokalnym serwerem Skype dla Firm, jak i chmurowym w Office 365.

 

Natomiast klienci preferujący coraz popularniejszą formę usługi w chmurze mogą skorzystać z oferty firmy Tritech, która nie tylko wdraża Pexip Infinity, ale także zbudowała na bazie oprogramowania Pexip Infinity chmurę usługową o nazwie treeCloud (www.treecloud.pl)

 

Wszystkie przedstawione w tym artykule produkty są dostępne w ofercie firmy Tritech, będącej certyfikowanym partnerem firm Microsoft, Logitech i Pexip. W wypadku zainteresowania szczegółami oferty, demonstracją lub testami należy kontaktować się z:

Tritech, ul. Anny German 15, 01-794 Warszawa, tel. +48 225768360, email handel@tritech.pl